2013/02/09

イヴ・タンギー文献表 Bibliography about Yves Tanguy



*I show below only books and articles identified by writer myself. About others, see detailed biographies in: Patrick Waldberg, Yves Tanguy, André de Rache, Bruxelle, 1977 (in chronological order)Yves Tanguy: Rétrospective 1925-1955 (exh.cat.), Centre Geoges Pompidou, Paris, 1982 (in alphabetical order).


1. Texts by Yves Tanguy
2. Books about Yves Tanguy
3. Articles about Yves Tanguy
4. Articles about Yves Tanguy in Japan
5. Others



1. Texts by Yves Tanguy

[Articles]
  • Yves Tanguy, “Poids et couleurs,” in: Le surréalisme au service de la révolution, no.3, Paris, décembre 1931, p.27; “Vaeght og farver,” in: Konkretion, nos.5-6, Copenhagen etc., 1936.
  • Yves Tanguy, “Vie de l’objet,” in: Le surréalisme au service de la révolution, no.6, Paris, 15 mai 1933, p.42.
  • Yves Tanguy, “En marge des mots croisés,” in: Documents 34: Intervention surréaliste, Bruxelles, juin 1934, pp.61-63; “In the Margin of Cross-Words,” in: London Bulletin, nos.4-5, London, July 1938, pp.33-35.



[Discussion, Group Play, Qestionnaire]
  • “Recherches sur la sexualité,” in: Le révolution surréaliste, no.11, Paris, 15 mars 1928, pp.32-40アンドレ・ブルトン編、野崎歓訳『性についての探求』白水社、2004『性に関する探究』、1993]).
  • “Jeux Surréalistes,” in: Variétés: Le surréalisme en 1929, numéro hors série, Bruxelles, juin 1929, pp.7-10.
  • “Recherches expérimentales: A. Sur la connaissance irrationnelle de l’objet: Boule de crystal des voyants,” in: Le surréalisme au service de la révolution, no.6, Paris, 15 mai 1933, pp.10-12.
  • “Le Dialogue en 1934,” in: Documents 34: Intervention surréaliste, Bruxelles, juin 1934, pp.24-25.
  • “Où va la peinture?,” in: Commune: Revue de l’association des écrivains et des artistes révolutionnaires, no.22, Paris, juin 1935, pp.1121-1122.
  • “Concerning the Present Day Relative Attractions of Various Creatures in Mythology & Legend,” in: VVV, no.1, New York, June 1942, pp.62-63.
  • “The Creative Process,” in: Art Digest, vol.28, no.8, New York, 15 January 1954, pp.14-16.



[Interview]
  • James Johnson Sweeny, “Interview with Yves Tanguy,” in: The Museum of Modern Art Bulletin, vol.13, nos.4-5, The Museum of Modern Art, New York, 1946, pp.22-23.
  • [Anonym], “Seance in Connecticut,” in: Time [Atlantic Edition], vol.64, no.9, New York, 30 August 1954, p.35.
  • Yves Tanguy, “Tanguy Flavor,” in: Time [Atlantic Edition], vol.64, no.12, New York, 20 September 1954, p.4.
  • Julien Levy, “Tanguy-Connecticut-Sage,” in: Art News, vol.53, no.5, September 1954, pp.24-27.



[Letters]
  • Yves Tanguy, Lettres de loin: Adressées à Marcel Jean, Le Dilettante, Paris, 1993.



2. Books about Yves Tanguy

[Catalogue Raisonné
  • Pierre Matisse, Kay Sage (eds.), Yves Tanguy: Un recueil de ses œuvres / A Summary of His Works, Pierre Matisse, New York, 1963.
    • Kay Sage, “Avant-dire / Foreword,” pp.8-9.



[Biography]
  • Patrick Waldberg, Yves Tanguy, André de Rache, Bruxelle, 1977.
  • Geneviève Morgane-Tanguy, Yves Tanguy: Druide surréaliste, Fernand Lanore, Paris, 1995.
  • René Le Bihan, Renée Mabin, Martica Sawin, Yves Tanguy, Palantines, Quimper, 2001.
    • René le Bihan, “1923-1939. Yves Tanguy, peintre en France,” pp.9-122.
    • Martica Sawin, “1940-1955. Les années américaines,” pp.131-217.
    • Renée Mabin, “Yves Tanguy, repères biographiques. 1900-1955,” pp.219-295.



[Selected Exhibition Catalogue]
  • James Thrall Soby (ed.), Yves Tanguy (exh.cat.), The Museum of Modern Art, New York, 1955.
    • James Thrall Soby, “Acknowledgements,” p.7.
    • James Thrall Soby, “Yves Tanguy,” pp.9-22.
  • Wolfgang Wittrock (ed.), Yves Tanguy, Das druckgraphische Werk (exh.cat.), Kunst-Handel, Düsseldorf, 1976, unpagenated.
    • Wolfgang Wittrock, “Zur Graphik von Yves Tanguy”.
    • Stanley William Hayter, “Tanguy und das Atelier 17”.
  • Yves Tanguy: Rétrospective 1925-1955 (exh.cat.), Centre Geoges Pompidou, Paris, 1982.
    • Dominique Bozo, “[Untitled],” pp.5-6.
    • Jean Maurel, “Tangue, bateau Yves...,” pp.19-23.
    • Roland Penrose, “Yves Tanguy,” pp.25-29.
    • Robert Lebel, “La morphologie conjuratoire de Tanguy,” pp.30-38.
    • José Pierre, “Le peintre surrealiste par exellence,” pp.43-61.
    • Thomas T. Solly, “[Untitled],” pp.66-67.
  • Katharina Schmidt (ed.), Yves Tanguy (exh.cat.), Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, Prestel-Verlag München, 1982.
    • Katharina Schmidt, “Vorwort,” p.9.
    • Katharina Schmidt, “Darstellen, Was hinter dem Hügel liegt: Imagination und Malerei des Surrealisten Yves Tanguy,” pp.11-26.
    • Roland Penrose, “Yves Tanugy,” pp.27-31.
    • Robert Lebel, “Die beschwörende Formenwelt Yves Tanguys,” pp.33-40.
    • José Pierre, “Der surrealische Maler par excellence,” pp.42-61.
    • Thomas T. Solly, “Zu Tanguys frühen Aquarellen,” p.63.,
    • Reinhold Hohl, “Tanguy und die surrealistische Figuration,” pp.65-77.
    • Marianne Kesting, “Erschaffung, Verwandlung und das Ende der Welt: Literarische Parallelen zum Werk Yves Tanguys,” pp.79-91.
  • Yves Tanguy: A Retrospective (exh.cat.), Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 1983. 
    • Roland Penrose, “Yves Tanugy,” pp.13ff.
  • Karin von Maur (ed.), Yves Tanguy und der Surrealismus (exh.cat.), Staatsgalerie Stuttgart, Hatje Canz, Ostfildern-Ruit, 2000; John Brownjohn, John S. Southard (tr.), Yves Tanguy and Surrealism (exh.cat.), The Menil Collection (Houston), Hatje Canz, Ostfildern-Ruit, 2001.
    • [Below is English Edition]
    • Christian von Holst, “Foreword to the Stuttgart Venue,” pp.7-9.
    • Karin von Maur, “Yves Tanguy or ‘The Certainty of the Never-Seen’: Transitions in His Painterly Oeuvre,” pp.11-133.
    • Beate Wolf, “The Genesis of a New World: The Graphic Art of Yves Tanguy,” pp.135-171.
    • Susan Davidson, “A Breton in Connecticut: Yves Tanguy and His American Audience,” pp.175-197.
    • Gordon Onslow-Ford, “Yves Tanguy and the New Subject in Painting,” pp.199-205.
    • Konrad Klapheck, “Shoe Trees and Pebbles: Confessions of a Later Generation,” pp.207-208.
    • Andreas Schalhorn, “Yves Tanguy 1900-1955: A Chronicle of His Life and Work,” pp.211-229.
  • René le Bihan et al., Yves Tanguy (exh.cat.), Galerie Daniel Malingue, Paris, 15 mai-12 juillet 2002.
    • René le Bihan, “Yves Tanguy ou la révélation de l’insaisissable,” pp.5-7.
    • Olivier Berggruen, “Yves Tanguy, peintre de l’illusion métaphysique,” pp.9-13.
    • Jean-Jaques Lebel, “La vie jaillissante,” pp.95-97.
    • Renée Mabin, “Repère biographiques,” pp.101-103.
  • André Cariou (ed.), Yves Tanguy: L’univers surréaliste (exh.cat.), Musée des beaux-arts (Quimper), Somogy, Paris, 2007; Yves Tanguy: El universo surrealista (exh.cat.), Museu Nacional d'art de Catalunya (Barcelona), Somogy, Paris, 2007.
    • [Below is French Edition]
    • Chiristine Albanel, “Tanguy en Bretagne… Enfin!,” p.9.
    • André Cariou, Maria Teresa Ocaña i Gomà, “Le mystère Tanguy,” p.10.
    • Werner Spies, “Au fond de l’inconnu,” pp.14-17.
    • Didier Ottinger, “Toujours tu chériras les Mères…,” pp.18-20.
    • Renée Mabin, “Yves Tanguy, les étapes de l’œuvre,” pp.21-25.
    • Gérard Durozoi, “Yves Tanguy, André Breton et le groupe surréaliste,” pp.26-39.
    • André Cariou, “Enfance et adolescence,” pp.42-43.
    • Louis Reyes-Tanguy, “Yves Tanguy et les siens,” pp.43-45.
    • André Cariou, “La « rue de Château », 1924-1928,” pp.48-51.
    • André Cariou, “Yves Tanguy et la Bretagne,” pp.60-65.
    • André Cariou, “L’engagement surréaliste,” pp.68-69.
    • Jean-Jaques Lebel, “Tanguy, joueur / inventeur,” pp.78-84.
    • Lucía García de Carpi, “Tanguy et les surréalistes espagnols: influences et convergences,” pp.117-121.
    • André Cariou, “Premières reconnaissances 1930-1939,” pp.124-133.
    • André Cariou, “« L’exil américain », 1940-1946,” pp.170-175.
    • Isabelle Derveaux, “Tanguy en Amérique: réception et fortune critique,” pp.176-178.
    • André Cariou, “Woodbury,” pp.192-197.
    • André Cariou, “Conclusion,” pp.216-218.



[Monography]
  • André Breton, Yves Tanguy, Pierre Matisse, New York, 1946.
  • Daniel Marchesseau, Yves Tanguy, Filipacci, Paris, 1973(ダニエル・マルシュソー著、飯島耕一訳『イヴ・タンギー』河出書房新社、1978.
  • Patrick Waldberg, Tanguy: Peintures, coll. L’autre musée, La Différence, Paris, 1984.
    • Patrick Waldberg, Yves Tanguy: Le grand large,” pp.7-15.
  • Max Henri de Larminat, Jour de lenteur: Yves Tanguy, coll. L’art en jeu, Centre Georges Pompidou, Paris, 1993.



[Special Issue about Yves Tanguy]
  • London Bulletin, nos.4-5, London, July 1938, pp.29-38.
    • André Breton, “Yves Tanguy,” p.32.
    • Yves Tanguy, “In the Margin of Cross-Words,” pp.33-35.
    • Paul Eluard, George Reavy (tr.), “Yves Tanguy,” p.36.
  • View, vol.2, no.2 [Special Double Number: “Tanguy-Tchelitchew”], New York, May 1942, unpagenated.
    • André Breton, Rionel Abel (tr.), “What Tanguy Veils and Reveals”.
    • Nicolas Calas, “Alone”; New Road, London, 1943, pp.189-191.
    • James Johnson Sweeney, “Iconographer of Melancoly”.
    • Benjamin Péret, “Tanguy or, the Goose-Barnacle Torpedoes the Jivaros”.
    • Charles Henri Ford, “There’s No Place to Sleep in This Bed, Tanguy”.



[Other Books]
  • Gordon Onslow-Ford, Yves Tanguy and Automatism, Bishop Pine Press, Inverness (California), 1983; Jean-Pierre Guillon (tr.), Yves Tanguy et l’automatisme, La digitale, Quimperlé, 2002.
  • Liliane Riou , Ma vie blanche et noire: Notes sur Yves Tanguy, La digitale, Quimperlé, 1996.
  • Christian Nicaise, Yves Tanguy: Les livres illustrés, L’instant perpétuel, Rouen, 2006.
  • Josick Mingam, Yves Tanguy surréaliste: “La conviction du jamais vu”: Essai psychanalytique, L’harmattan, Paris, 2007.



[Auction Catalogue]
  • Yves Tanguy, Christie’s, New York, 1999.
  • An Important Private Collection of Works by Yves Tanguy, Cristie’s, New York, 2001.



DVD
  • Fabrice Maze, Yves Tanguy: Derrière la grille de ses yeux bleus, Seven Doc, 2007 [Bonus: Esquisse Tanguy, un film de José Pierre, réalisé par Fabrice Maze produit par le CNRS].



3. Articles about Yves Tanguy

  • André Breton, “Yves Tanguy,” in: Yves Tanguy et objets d’Amérique (exh.cat.), Galerie Surréaliste, Paris, 27 mai-15 juin 1927.
  • Paul Eluard, “Yves Tanguy,” in: Paul Eluard, La vie immediate, Cahiers Libres, Paris, 1932, pp.63-64; George Reavy (tr.), “Yves Tanguy,” London Bulletin, nos.4-5, London, July 1938, p.36.
  • Germain Bazin, “Tanguy (Yves),” in: L’amour de l’art, vol.15, no.3, Paris, Mars 1934, p.344.
  • Benjamin Péret, “Yves Tanguy ou l’anatife torpille les jivaros,” in: Cahiers d’art, vol.10, nos.5-6, Paris, 1935, pp.108-110; “Tanguy or, the Goose-Barnacle Torpedoes the Jivaros,” in: View, vol.2, no.2 [Special Double Number: “Tanguy-Tchelitchew”], New York, May 1942, unpagenated.
  • Arthur Millier, “Bones, Livers,” in: Art Digest, vol.10, New York, 15 December 1935, p.14.
  • [Anonym], “Modern Museum a Psychopathic Ward as Surrealism Has Its Day,” in: Art Digest, vol.11, no.6, New York, 15 December 1936, pp.5-6.
  • Pierre Courthion, “Yves Tanguy,” in: XXe siècle, no.3, Paris, 1938, p.55.
  • André Breton, “Prologue” in: Yves Tanguy (exh.cat.), Galerie Jeanne Bucher-Myrbor, Paris, 17-30 mai 1938; London Bulletin, nos.4-5, London, July 1938, p.32.
  • Thomas McGreevy, “[Untitled],” in: The Studio, vol.116-547, London, October 1938, p.218.
  • James Johnson. Sweeney, “[Untitled]” in: Yves Tanguy, paintings, gouaches, drawings (exh.cat.), Pierre Matisse Gallery, New York, 12-30 December 1939.
  • James W. Lane, “Plastics sans symbols: Yves Tanguy,” in: Art News, vol.38, no.11, New York, 16 December 1939, p.12.
  • Elizabeth McCausland, “Work of Yves Tanguy,” in: Parnassus, vol.11, no.8, New York, December 1939, p.25.
  • Edward Alden Jewell, “A Melange of Newly Opened Exhibitions Ushers in the Christmas Week,” in: The New York Times, New York, 17 December 17, 1939, s.9, p.11.
  • André Breton, “La maison d’Yves Tanguy,” in: London Bulletin, vol.18-20, London, June 1940, pp.17-18.
  • [Anonym], “Tanguy who speaks a personal language at Matisse galleries,” in: Art Digest, vol.16, no.15, New York, 1 May 1942, p.7.
  • R. F., “Surrealism’s purist at Pierre Matisse Gallery,” in: Art News, vol.41, no.7, New York, 15 May 1942, p.21.
  • H. B., “Calder & Tanguy” in: Art Digest, vol.17, no.17, New York, June 1943, p.11.
  • Edward Alden Jewell, “Art: Grances All About,” in: The New York Times, New York, 13 May 1945, s.2, p.2.
  • Margaret Breuning, “Surrealist Disillusion of Yves Tanguy,” in: Art Digest, vol.19, New York, 15 May 1945, p.9.
  • [Anonym], “[Untitled],” in: Art News, vol.44, New York, 15 May 1945, p.29.
  • Parker Tyler, “Tanguy’s Primitive Echos [A section of “The Amorphous and Fragmentary in Modern Art”],” in: Art News, vol.44, no.10, New York, August 1945, p.19-20.
  • Jean-Pierre Dieterlin, “Musique pour illustrer des dessins de Yves Tanguy,” in: Vrille, no.1, Nantes, 1945, pp.78-80.
  • René Renne, Claude Serbanne, “Yves Tanguy, or the Mirror of Wonders,” in: View, vol.5, no.5, New York, December 1945, pp.13-14, 16.
  • Jo Gibbs, “Path into Tanguy’s Private World: Exhibition, Pierre Matisse,” in: Art Digest, vol.21, no.4, New York, 15 November 1946, p.11.
  • Eduard Alden Jewell, “Superb Old Masters Shown at Knoedler’s ―― Rimmer at the Whitney ―― Sculptures,” in: The New York Times, New York, 10 November 1946, s.2, p.11.
  • [Anonym], “[Untitled],” in: Art News, vol.45, New York, November 1946, p.44.
  • Robert Malville, “The Snake on the Dining Room Table,” in: View, vol.6. no.3, New York, May 1946, pp.9-10.
  • Nicolas Calas, “Magic Icons,” in: Horizon, no.83, London, November 1946, pp.304-315.
  • Parker Tyler, “Stettheimer, Francés, Léonid, Tanguy,” in: View, vol.7, no.2, New York, December 1946, pp.36-39.
  • Arpad Mezei, “Yves Tanguy,” in: Les deux sœurs, no.3, Bruxelles, mai 1947, pp.102-107.
  • Paul Borissof, “Man is the Witness,” in: Tiger’s Eye, vol.1, no.7, New York, 1949, pp.77-79.
  • James Thrall Soby, “Inland in the Subconscious: Yves Tanguy,” in: Magazine of Art, vol.42, New York, January 1949, pp.2-7.
  • Nicolas Calas, “[Untitled],” in: Yves Tanguy: Exhibition of Paintings, Gouaches and Drawings (exh.cat.), Pierre Matisse Gallery, New York, 4-22 April 1950, unpagenated; Yves Tanguy (exh.cat.), Galleria del Naviglio, Milano, 28 marzo-.
  • Margaret Breuning, “Tanguy King of All His Inner Eye Surveys,” in: Art Digest, vol.24, no.13, New York, 1 April 1950, p.17.
  • Thomas B. Hess, “Yves Tanguy (Matisse, April 3-22),” Art News, vol.49, no.2, New York, April 1950, pp.43-44.
  • [Anonym], “Awards and Honors,” in: Art News, vol.49, no.4, New York, June-August 1950, p.9.
  • David Sylvester, “Yves Tanguy,” in: Art News and Review, vol.2, no.9, London, 3 June 1950, pp.5-6.
  • Dieter Wyss, “Yves Tanguy und Wolfgang Paalen” in: Der Surrealismus, Heidelberg, Schneider, 1950, p.83.
  • C. E. Buckley, “Introduction,” in: Yves Tanguy ― Kay Sage (exh.cat.), Wadsworth Atheneum, Hartford (Conn.) 10 August-28 September 1954.
  • James Thrall Soby, “Double solitaire,” in: Saturday Review, vol.37, New York, 4 September 1954, pp.29-30.
  • [Anonym], “Yves Tanguy Dies; A Surrealist, 55,” in: New York Times, New York, 16 January 1955, p.12.
  • Alain Jouffroy, “Le voyage imaginaire d’Yves Tanguy,” in: Arts, no.500, Paris, 26 janvier 1955, p.12.
  • [Anonym], “Obituary,” in: Arts Digest, vol.29, no.9, New York, 1 February 1955, p.17.
  • [Anonym], “Obituary: Tanguy,” in: Art News, vol.53, no.10, New York, February 1955, p.7.
  • Marcel Jean, “Yves Tanguy: Peintre de la voie lactée,” in: Lettres Nouvelles, no.25, Paris, Mars 1955, pp.367-379; “Tanguy in the Good Old Days,” in: Art News, vol.54, no.5, New York, September 1955, pp.30-31, 51-56.
  • Charles Estienne, “Tanguy ou l’espace métaphysique” [a section of “La peinture et le surréalisme sont d’aujourd’hui comme d’hier”], in: Combat, Paris, 7 mars 1955, p.2.
  • Alain Jouffroy, “Hommage à Yves Tanguy,” in: Arts, no.521, Paris, 22 Juin 1955, p.11.
  • La Verne George, “De Chirico and Tanguy: Two Exhibitions at the Museum of Modern Art,” in: Arts Digest, vol.29, no.20, New York, September 1955, pp.12-17.
  • Emily Genauer, “Tanguy and Chirico at the Museum of Modern Art,” in: New York Herald Tribune, New York, 11 September 1955.
  • Robert M. Coates, “Art Galleries: Tanguy and De Chirico,” in: New Yorker, vol.31, New York, 24 September 1955, pp.156-157, 160.
  • Lisette Levi, “Yves Tanguy,” in: Habitat, no.20, São Paulo, 1955, p.39.
  • Hans Ricihter, “Yves Tanguy,” in: La biennale di Venezia, vol.7, no.27, Venezia, marzo 1956, pp.27-28; “In Memory of Two Friends: Fernand Léger 1881-1955; Yves Tanguy, 1900-1955,” in: College Art Journal, vol.15, no.4, New York, Summer 1956, pp.340-346.
  • Kay Sage Tanguy, “[Inquiry Concerning Two Early (1927) Paintings by Yves Tanguy],” in: Art News, vol.55, no.10, New York, February 1957, p.6.
  • Kay Sage Tanguy, “[Inquiry Concerning Two Early (1927) Paintings by Yves Tanguy],” in: Arts, vol.31, no.5, New York, February 1957, p.5.
  • Achille Chavée, “Mémoire automatique du tableau Le ruban des excès d’Yves Tanguy [poème, 1935],” in: L’enseignement libre: poèmes notes, moralités, aphorismes, Haute nuit, Mons (Belgium) 1958, pp.14-15.
  • Alain Jouffroy, “Yves Tanguy,” in: Le jardin des arts, no.66, Paris, avril 1960, p.66.
  • Marcel Brion, Art fantastique, Albin Michel, 1961, pp.171-184マルセル・ブリヨン著、坂崎乙郎訳『幻想芸術』紀伊国屋書店、1968pp.269-289.
  • Patrick Waldberg, “Yves Tanguy,” in: L’œil, no.95, Paris, Novembre 1962, pp.48-55, 98; “Yves Tanguy: Les péninsules démarrées,” in: Les demeures d’hypnos, la Différence, Paris, 1976, pp.244-255.
  • Gilles Henault, “Magritte and Tanguy at the Montreal Museum of Fine Arts,” in: Canadian Art, vol.19, Montreal, July 1962, pp.254-255.
  • Nicolas Calas, “[Untitled],” in: Exhibition of Gouaches and Drawings by Yves Tanguy (exh.cat.), Pierre Matisse Gallery, New York, 1963, unpagenated.
  • D. Judd, “Exhibition at Matisse Gallery,” Arts Magazine, vol.37, no.9, New York, May-June 1963, p.106.
  • [Anonym], “[Untitled],” in: Art News, vol.62, no.2, New York, April 1963, p.11.
  • Jacques Lassaigne, “Yves Tanguy,” in: L’œil, no.105, Paris, Septembre 1963, p.46.
  • [Anonym], “Tate Gallery, Recent Acquisitions: Yves Tanguy, Les transparents, 1951,” in: The Burlington Magazine, London, vol.106, November 1964, pp.540-543.
  • W. B., “Kay Sage Tanguy Bequest,” in: Arts Magazine, vol.40, no.1, New York, November 1965, pp.54-55.
  • Dennis Farr, “Yves Tanguy: A Summary of His Works,” in: The Burlington Magazine, no.108, London, February 1966, pp.98-99.
  • Gail Engert, “Acquisions of Modern Art by Museums: [Von der Heydt Museum, Wuppertal: Untitled, 1952, by Yves Tanguy),” in: The Burlington Magazine, vol.113, London, February 1971, p.117.
  • James Thrall Soby, “Il paradiso di Yves Tanguy,” in: Quintaparete, no.5, Turin, 1973, pp.28-32.
  • Jean-Christophe Bailly, “Yves Tanguy, le scilence,” in: XXe siècle, Paris, vol.36, no.43, décembre 1974, unpagenated.
  • John Ashbery, “Tanguy: Geometer of Dreams,” in: Yves Tanguy (exh.cat.), Acquavella Galleries, New York, 7 November-7 December 1974, unpagenated; Art in America, Ohio, vol.62, November 1974, pp.71-75.
  • Hilton Kramer “Unspecified Disasters,” in: The New York Times, New York, 24 November, 1974.
  • [Anonym], “Les déserts osseux de Tanguy à New York,” in: Connaissance des arts, no.273, Paris, Novembre 1974, p.17.
  • [Anonym], “Rétrospective Tanguy,” in: L’œil, no.232, Paris, Novembre, 1974, p.57.
  • Phyllis Derfner, “New York Letter,” in: Art International, vol.19, no.1, Lugano, January 1975, p.44.
  • Eugene Glynn, “Yves Tanguy (Acquavella),” in: Art News, vol.74, Ohio, January 1975, p.112.
  • Robert Pincus-Witten, “Yves Tanguy, Acquavella Gallery,” in: Artforum, vol.13, no.6, New York, February 1975, pp.69-70.
  • Joseph T. Butler, “Yves Tanguy Exhibition at Acquavella Galleries,” in; Conoisseur, vol.188, no.756, London, February 1975, p.147.
  • Susan Harris Smith, “Paul Eluard’s “Yves Tanguy,”: An Analysis,” in: Dada, Surrealism, no.5, the Association for the Study of Dada and Surrealism, the Queens College Press, New York, 1975.
  • Sidney Simon, “Yves Tanguy: Through Birds, through Fire, but Not through Glass,” in: Minneapolis Institute of Art Bulletin, vol.63, Minneapolis, 1976-1977, pp.22-31.
  • Renée Mabin, Yves Tanguy: Peintre surréaliste (Thèse), Université de Bretagne occidentale, 1979.
  • Françoise Levaillant, “Le Rêve et le jeu dans l’œuvre surréaliste de Masson et de Tanguy: Pour une critique de l’automatisme pur,” Conférence inédite, Centre Georges Pompidou, Paris, 1981; フランソワーズ・ルヴァイアン著、谷川多佳子ほか訳「マッソンとタンギーのシュルレアリスト時代の作品(192227年)における夢と遊戯 ―― 純粋自動現象の批判のために」『記号の殺戮』みすず書房、1995年、pp.214-248.
  • Werner Spies, “Frühgeburten der Zukunft: Das Werk des Surrealisten Yves Tanguy in Paris und Baden-Baden,” in: Frankfurter Allgemeine, no.198, Frankfurt, 28 August 1982.
  • Jennifer Mundy, ”Tanguy, Titles and Mediums,” in: Art History, vol.6, no.2, June 1983, pp.199-213.
  • John H. Matthews, “Yves Tanguy,” in: Eight painters, the Surrealist Context, Syracuse University Press, Syracuse, 1982, pp.65-78.
  • Nguyen Quynh, “Space and Light in Painting, the T’ang and the Five Dynasties, Paul Klee, Yves Tanguy and a Personal Study (Thesis),” Columbia University Teachers College, Technical Systems Dept., 1988.
  • Susan Nessen, “Yves Tanguy’s Otherworld, Reflections on a Celtic Past and a Surrealist Sensibility” in: Arts Magazine, vol.62, no.5, New York, January 1988, pp.22-29.
  • Dawn Ades, “Die Horizonte des Yves Tanguy,” in: Victòria Izquierdo (ed.), Klee, Tanguy, Miró. Drei Annäherungen an die Landshaft (exh.cat.), Palais Liechtenstein, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Vienna, 2000, pp.69-78.
  • Nagao Takashi, “Le domaine de l’image: la particularité d’Yves Tanguy au surréalisme, in: Aesthetics, no.13, The Japanese Society for Aesthetics, 2009, pp.195-205.
  • Susan Davidson, “Shared Visions: The Friendship of Yves Tanguy and Alexander Calder,” in: Susan Davidson (ed.), Tanguy Calder: Between Surrealism and Abstraction (exh.cat.), L&M Arts, 2010, pp.13-25.



4. Articles about Yves Tanguy in Japan

  • 北園克衛「タンギイの肖像」『天の手袋』春秋書店、1933pp.180-185.
  • 瀧口修造「イヴ・タンギイ」『L’ÉCHANGE SURRÉALISTE』ボン書店、1936pp.74-75.
  • TYYves Tanguy」『みづゑ』399号、春鳥会、19385月、pp.425-427.
  • 瀧口修造「イヴ・タンギー「青い水底」」『美術手帖』68号、1953pp.63-64.
  • 飯島耕一「夢の中で辿った地点 ―― イヴ・タンギー」『世界』236号、19657月、pp.221-224.
  • 岡田隆彦「はんらんするタマシイの邦 ―― イヴ・タンギーの難破譚1」『みづゑ』731号、美術出版社、196512月、pp.78-83.
  • 岡田隆彦「はんらんするタマシイの邦 ―― イヴ・タンギーの難破譚につき〈完〉」『みづゑ』732号、美術出版社、19661月、pp.89-93.
  • 岡田隆彦「タンギーとブルトン 二人の出会い」『三彩』210号、196612月、pp.74-75.
  • 前田常作「イヴ・タンギーの謎めく交信」『みづゑ』753号、美術出版社、1967p.40.
  • 澁澤龍彦「混沌から生成へ タンギーの世界」『幻想の画廊から』青土社、1979美術出版社、1969]、pp.44-51.
  • 「特集イヴ・タンギー=沈黙の原光景」『みづゑ』791、美術出版社、197012pp.1-35.
    • 岡田隆彦「消えてゆく存在の影」、pp.19-28.
    • アンドレ・ブルトン著、宮川淳訳「イヴ・タンギーの家」、p.29.
    • ポール・エリュアール著、宮川淳訳「イヴ・タンギー」、p.30.
    • 小野木学「風化した永遠の時」、pp.31-35.
    • 吉増剛造「イヴ・タンギー=海と宇宙と眼のない化石」『みづゑ』837号、美術出版社、1974pp.64-71.
  • 飯島耕一「彼方を見つめるタンギーの視線」、ダニエル・マルシュソー著、飯島耕一訳『イヴ・タンギー』付録「シュルレアリスムと画家叢書「骰子の7の目」月報10号」河出書房新社、1978.
  • 「イヴ・タンギー特集」『みづゑ』927、美術出版社、1983pp.3-47.
    • 巖谷國士「イヴ・タンギーの歴史」、pp.12-21.
    • アンドレ・ブルトン著、巖谷國士訳「イヴ・タンギー」、pp.43-44.
    • アンドレ・ブルトン著、巖谷國士訳「タンギーの隠すもの、顕わすもの」、pp.45-47.
  • 『イヴ・タンギー版画展 Yves Tanguy 1932-53』佐谷画廊、198512[頁記載なし].
    • 瀧口修造「イヴ・タンギー」[1936年].
    • 瀧口修造「Pour Tanguy」[1978年].
    • 巖谷國士「版画の中のタンギー」.
    • 佐谷和彦「あとがき」.
  • 岡田隆彦「消えてゆく存在の影」『夢を耕す 幻想画家論』小沢書店、1985pp.170-180.
  • 岡田隆彦「心霊的なものを精妙に見せる ―― タンギー」『眼の至福 絵画とポエジー』小沢書店、1985 pp.66-79.
  • 巌谷國士「イヴ・タンギーの「歴史」」「版画の中のタンギー」『シュルレアリストたち 眼と不可思議』青土社、1986pp.47-79.
  • 岡本光平「引っ掻いた静かなリアリティ」『美術手帖』558号、美術出版社、1986pp.142-149.
  • 丹生谷貴志「タンギー/「何もない」絵画」『版画芸術』53号、阿部出版、1986pp.142-153.
  • Yves Tanguy 1900-1955』バウハウス、1991.
  • 三村栄介「タンギー、その光と影」『セザンヌのいない旅 新しい美術への道程』M画廊/編、19953.
  • 佐谷和彦「泌み透る切れ味は骨までも イヴ・タンギー版画展 一九三二‐五三」『画廊のしごと』美術出版社、1998pp.196-201.
  • 長尾天「イメージの領域 ―― シュルレアリスムにおけるイヴ・タンギーの特殊性」『美学』第223号(第56巻、第3号)、美学会、2005pp.29-42.
  • 長尾天「未知の物体 ―― イヴ・タンギーとエクトプラズム」『早稲田大学大学院文学研究科紀要』第53輯第3分冊、2007pp.145-161.
  • 長尾天「アーチの増殖」『水声通信』23号(特集 シュルレアリスム美術をどう語るか)、水声社、20083/4月、pp.89-97.
  • 長尾天「イヴ・タンギーのイメージ成立過程と制作手法」『美術史研究』46号、早稲田大学美術史学会、2008pp.177-198.
  • 長尾天「イヴ・タンギーにおけるジョルジョ・デ・キリコの影響に関する研究 ―― 無意味という観点から ―― 」『鹿島美術研究(年報第25号別冊)』鹿島美術財団、2008pp.293-301.
  • 長尾天「イヴ・タンギー論:アーチの増殖」(博士論文)早稲田大学大学院文学研究科、2011年(以下に公開 http://dspace.wul.waseda.ac.jp/dspace/handle/2065/37675).



5. Others

  • Charles Richet, Traité de métapsychique, Félix Alcan, Paris, 1922.
  • Charles Guyot, La legénde de la ville d’Ys d’après les anciens textes, L’édition de l’art, Paris, 1926(シャルル・ギヨ著、有田忠郎訳『沈める都 イスの町伝説』鉱脈社、1990.
  • Lois Aragon, La peinture au défi, Paris, J.Corti, 1930, reprinted in: Louis Aragon, Les collages, Hermann, 1965, pp.35-71.
  • E. M. Cioran, Précis de décomposition, coll. « Idées », Gallimard, Paris, 1949EM・シオラン著、有田忠郎訳『崩壊概論 EM・シオラン選集1』国文社、1975.
  • Marcel Jean (avec la collaboration de Arpad Mezei), Histoire de la peinture surréaliste, Seuil, Paris, 1959.
  • Matthew Josephson, Life among the Surrealists, Holt, Rinehart & Winston, New York, 1962.
  • Man Ray, Self Portrait Man Ray, Little Brown & Co., Boston, 1963(マン・レイ著、千葉成夫訳『セルフ・ポートレイト マン・レイ自伝』美術公論社、1981[文遊社、2007]).
  • Gordon Onslow-Ford, Painting in the Instant, Thames and Hudson, 1964.
  • André Breton, Le surréalisme et la peinture, Gallimard, Paris, 1965(アンドレ・ブルトン著、瀧口修造、巖谷國士監修、粟津則雄ほか訳『シュルレアリスムと絵画』人文書院、1997.
  • Marcel Duhamel, Raconte pas ta vie, Mercure de France, Paris, 1972.
  • André Thirion, Révolutionnaires sans révolution, Édition du jour (Montréal), Robert Laffont (Paris), 1972.
  • Gordon Onslow-Ford, Creation, Galerie Schreiner AG, Basel, 1978.
  • Peggy Guggenheim, Out of This Century ―― Confessions of Art Addict, Universe Books, London, 1979(ペギー・グッゲンハイム著、岩本巌訳『20世紀の芸術と生きる ペギー・グッゲンハイム自伝』みすず書房、1994.
  • Jimmy Ernst, A Not-So-Still-Life: A Memoir by Jimmy Ernst, St. Martin’s / Marek, New York, 1984.
  • Marcel Jean, Au galop dans le vent, Jean-Pierre de Monza, 1991.
  • Gordon Onslow-Ford, Insights, Lapis Press, 1991.



0 件のコメント:

コメントを投稿